عصر بازار

آخرین خبر‌ها از پرداخت دیه شهدای منا و حادثه جرثقیل

عصر اعتبار- رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به تفاوت فاحش قرارداد حج تمتع ۹۵ ایران با سایر کشورها گفت: در صورت لزوم قرارداد حج تمتع ۹۵ را افشا می‌کنیم.

آخرین خبر‌ها از پرداخت دیه شهدای منا و حادثه جرثقیل
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، سعید اوحدی؛ رییس سازمان حج و زیارت با اشاره به نشست‌های جداگانه نمایندگان حج و زیارت ایران با وزرای حج پیشین و فعلی عربستان در 5 بهمن 94 و 26 فروردین امسال گفت: در هر دو جلسه پرداخت دیه شرعی شهدای منا و سقوط جرثقیل یکی از موضوعات جدی مورد بحث بود که هر دوبار نیز مسئولان عربستان تاکید کردند که دیه و غرامت حادثه جرثقیل تا قبل از موسم حج امسال پرداخت می‌شود و زمان پرداخت دیه و غرامت شهدای منا که همچنان در دست بررسی است، پس از موسم حج اعلام خواهد شد.

    وی افزود: ما در آخرین نشست خود نیز با تکیه بر گذشت 9 ماه از فاجعه منا، گله‌مندی و مراتب اعتراض خود را نسبت به کوتاهی و کم توجهی دولت عربستان در اقدام عملی، اعلام کردیم. در مقابل آن‌ها با اشاره به وجود یک اختلاف آماری در خصوص حادثه سقوط جرثقیل، بار دیگر عنوان کردند که تا پیش از موسم حج امسال با به پایان رساندن بررسی‌ها، غرامت و دیه کشته شدگان این حادثه پرداخت می‌شود و همچنین اعلام کردند که دیه شهدای فاجعه منا و پرداخت غرامت این حادثه تا بعد از موسم حج اعلام خواهد شد.

    اوحدی افزود: علاوه بر پیگیری‌های ما در سازمان حج و زیارت، دستگاه دیپلماسی کشور نیز به عنوان مقام مسئول پیگیری حقوقی فاجعه منا، مکاتباتی را از طریق کشورهای ثالث انجام داده و با به کارگیری وکلای این کشور‌ها، پیگیری‌های حقوقی لازم را در دستور کار دارد.

    رییس سازمان حج و زیارت همچنین با اشاره به اقدامات قوه قضاییه گفت: در دستگاه قضا و دادستانی کل کشور هم اقدامات موثری صورت گرفته و وزارت دادگستری نیز یک شکواییه حقوقی را تنظیم کرده است. در همین راستا ما نیز تمامی مستندات مکتوب و جمع آوری شده از شاهدان عینی را در اختیار دستگاه‌ها گذاشته و امیدواریم شاهد احقاق حقوق شرعی باشیم.

    اوحدی به احکام شرعی اشاره کرد و افزود: در خصوص موضوع قتیل و زحام؛ یعنی کشته شدن فردی در ازدحام جمعیت، بر اساس احکام فقه شیعه و سنت و نظر مفتی‌های اهل سنت، پرداخت دیه شرعی برعهده کشوری است که اتفاق در آنجا حادث شده و فرد در آنجا جانش را از دست داده است و باید از محل بیت‌المال آن کشور تامین و پرداخت شود. کما اینکه در طول برگزاری مناسک حج زائران تحت پوشش بیمه سعودی‌ها هستند. ضمن اینکه از نظر قانونی در سال‌های پیش بیمه کامل شرعی پرداخت شده و لذا قانوناً نیز پرداخت دیه برعهده بیت المال عربستان است. با این وجود عربستان در پرداخت دیه و غرامت با کندی رفتار می‌کند و ما اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم.

    وی ادامه داد: براساس مصوبه هیات دولت، دستگاه دیپلماسی مسئول مستقیم پیگیری موضوع است و در همین راستا وزیر محترم امور خارجه اختیارات لازم را به معاونت کنسولی داده که انصافاً اقدامات خوبی نیز صورت گرفته است که از آن جمله می‌توان به بکارگیری وکلای مجرب از طریق کشورهای ثالث اشاره کرد.

    اوحدی گفت: از طرفی با مساعدت دستگاه دیپلماسی و ترتیب ملاقات‌هایی با مسئولان حج و وزرای حج کشورهای مختلف متوجه برخی واقعیت‌ها شدیم. دولت عربستان همواره بر این موضوع تاکید داشت که قراردادهای حج که با ایران امضا کرده‌اند، عیناً مثل تفاهم نامه‌های منعقد شده با سایر کشور‌ها است، در حالی که در پی نشست‌هایی که با مسئولان حج دیگر کشور‌ها داشتیم؛ پی بردیم که قرارداد سایر کشور‌ها با تفاهمنامه ایران یکی نیست و تفاوت‌های فاحش و مغایرت‌هایی جدی دارد. به طور مثال نصب پرچم کشور در قرارداد ما آمده است، اما برای دیگران خیر. و یا اینکه در قرارداد ما ارتباط بعثه هر کشور با دیگری (بعثه جمهوری اسلامی با سایر کشور‌ها) ممنوع اعلام شده و این در شرایطی است که در هیچ یک از قراردادهای سایر کشور‌ها که به رویت ما رسید؛ چنین بندی وجود نداشت.

    وی ادامه داد: این رفتار سعودی‌ها نشان می‌دهد که نگاه آن‌ها به حج 95 در جهت یک تسویه حساب سیاسی با ایران بوده است.

    رییس سازمان حج و زیارت ادامه داد: رفتار مسئولان عربستانی با کرامت زائران منافات دارد و این جای سوال است که چرا سعودی‌ها به دنبال تفرقه در موضوع حج هستند!؟ چرا چنین بندهایی باید صرفاً در قراداد حج با ایران قید شود و برای سایر کشور‌ها خیر؟! ما به وزارت حج عربستان اعلام کردیم که آمادگی آن را داریم که متن قرارداد خود را منتشر و بند بند اختلافات و تفاوت‌های آن را با قرارداد سایر کشور‌ها فاش کنیم و در مقابل سعودی‌ها هم قرارداد خود را با سایر کشور‌ها منتشر کنند.

    اوحدی به اظهار نظرهای برخی از مقامات سعودی درباره لغو حج تمتع ایرانیان در سال 95 اشاره کرد و گفت: این اظهارات کذب محض است. آن‌ها امسال اراده سیاسی برای پذیرش زائران ایرانی نداشتند. در اینجا چند سوال وجود دارد؛ نخست اینکه چرا عربستان 5 ماه مذاکرات را به تاخیر انداخت و ما آخرین کشور مذاکره کننده برای تدوین قرارداد بودیم؟ چرا بعد از به شهادت رسیدن هزاران نفر و در حالی که تامین امنیت برعهده وزازت کشور عربستان است، نمی‌توانیم هیچ کلمه‌ای را در خصوص امنیت زایران در قرارداد بگنجانیم؟!

    وی ادامه داد: چرا عربستان ویزای کمیته‌های مسکن، تدارکات و حمل و نقل برای بستن قراردادهای حج امسال را صادر نکرد؟ و چرا ویزا تا آخرین لحظه صادر نشد؟! چرا دولت عربستان با برخی خطبای مسجدالحرام که در سخنانی موهن و خطرناک، با صراحت شیعیان لبنان و سوریه را نجس معرفی و ریختن خونشان را حلال اعلام کردند؛ برخورد نمی‌کند و جلوی تفکراتی که باعث تفرقه میان مسلمین است را نمی‌گیرد؟! این‌ها بخشی از سئوالات زیادی است که از سعودی‌ها پرسیده شده و آن‌ها هیچ پاسخی ندارند. آیا غیر از این نیست که عربستان با عینک ذره بینی سیاسی به مقوله حج نگاه کرده و می‌کند؟

    اوحدی همچنین درباره صدور احکام 2 پلیس متعرض در فرودگاه جده گفت: در این رابطه نیز با دو وزیر حج عربستان و درباره موضوع حج عمره صحبت کردیم و اعلام کردیم؛ چرا بعد از گذشت یک سال‌ونیم و جسارت  پلیس در فرودگاه جده حکم این دو پلیس را صادر نمی‌کنند. عربستانی‌ها چون می‌دانند؛ جمهوری اسلامی اعزام زائران را منوط به اجرای حکم این دو پلیس می‌داند، سعی دارند با وقت کشی زائران ایرانی را از سفر به خانه خدا محروم کنند.

    رییس سازمان حج و زیارت در پایان اظهار داشت: هیچ حکومت و جریانی حق جلوگیری از ورود زائران را به خانه خدا ندارد و هر کسی بخواهد حق شرعی را سلب کند، خداوند در قرآن تاکید کرده که مجازات سنگینی در انتظار آنهاست. ما اطمینان داریم که قطعاً کشور عربستان قادر به پاسخگویی در مجامع اسلامی و بین المللی نیست و یقیناً مجبور خواهد شد، رفتارش را تغییر دهد و سال آینده انشاله با احتساب سهمیه امسال، اعزام زائران ایرانی را به حج تمتع خواهیم داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۳ ماه پیش
        آرشیو